Ny volontär och besök hos sos barnbyar

Igår kom den nya volontären som ska jobba på skolan (som heter Sofia) till Maputo.
Hon ska få bo hos en familj som har barn på skolan.
Problemet är bara att ett av barnen har fått vattkoppor och inte får flyga.
Så då har Sofia ingenstans att bo.
Därför får hon bo hemma hos oss över helgen.
 
Sos barnbyar är en välgörenhetsorganisation som finns över hela världen.
De bygger byar för hemlösa barn.
I byarna finns det hus där en mamma bor tillsammans med en del barn. Det finns många hus i en by.
I byarna finns det också en skola där andra barn får gå.
 
I går var vi på besök i sos barnbyars by i Maputo.
Byn består av femton hus med en mamma i varje.
I byn finns det 155 barn.
Vi får se hur det ser ut i ett hus.
I huset bor det nio barn mellan 4 och 19 år.
I huset finns det tre sovrum, ett för pojkar, ett för flickor och ett för de små barnen.
 
I byn finns det också en förskola och en skola.
I skolan går det flera tusen barn och det jobbar mellan 200 och 300 lärare där. (!)
 
Jag hade min kamera med men glömde minneskortet...
 
Så därför bjuder jag på några bilder från mammas iPhone. Av någon anledning kan jag inte rotera de så därför ligger bilderna ner...
 
 
Den här barnbymamman tar hand om nio barn (!)
 
 
Så här ser förskolan ut
 
 
 
 Volontären Sofia och en fyraåring som bor i byn
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Catharina Lindell

Det låter intressant!
Vet du om Rotary i Maputo är inblandad? Jag vet att det finns två Rotaryklubbar i Maputo. Jag skulle vilja veta om de gör något vettigt - typ stöder barnbyar, borrar brunnar eller så. Om du vet något kan du ju berätta för mig!

2012-08-19 @ 20:49:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0